مقایسه اهدای خون و فصد
بیماریها و شناخت داروها در طب سنتی اسلامی ....................پیامبر اکرم(ص):لايَستَغنِي أهلُ كُلِّ بَلَدٍ عَن... طَبيبٍ بَصيرٍ ثِقَةٍ. .....مردم هيچ شهرى از پزشکِ بصيرِ مورد اعتماد بى نياز نيستند. ...............................بحارالانوار،ج75،ص235
عینک آفتابی مارک با گارانتی" >عینک آفتابی مارک با گارانتی
عینک آفتابی ریبن" >عینک آفتابی ریبن
فروشگاه خرید ساعت دیواری" >فروشگاه خرید ساعت دیواری
فروشگاه اینترنتی" >فروشگاه اینترنتی
هاست ویندوز Plesk" >هاست ویندوز Plesk
عینک آفتابی مردانه" >عینک آفتابی مردانه
ظرفشوی واشن برایت" >ظرفشوی واشن برایت
خرید مونوپاد" >خرید مونوپاد
خرید ساعت دیواری فانتزی" >خرید ساعت دیواری فانتزی
گن لاغری" >گن لاغری
پایه عکاسی مونوپاد" >پایه عکاسی مونوپاد
نینجا والت" > نینجا والت
دستگاه فر موی مک استایلر" >دستگاه فر موی مک استایلر
پایه عکاسی مونوپاد" > پایه عکاسی مونوپاد
فانی بافت خرید" >فانی بافت خرید
گن لاغری مردانه" >گن لاغری مردانه
خرید ساعت دیواری" >خرید ساعت دیواری
پاور بانک" > پاور بانک
واکر کودک" >واکر کودک
مونوپاد" >مونوپاد
شارژر همراه پاور بانک" >شارژر همراه پاور بانک
تی شرت محرم" >تی شرت محرم
گن لاغری مردانه" >گن لاغری مردانه
خرید هاست لینوکس" >خرید هاست لینوکس
شارژر همراه" >شارژر همراه
بهترین گیرنده دیجیتال " > بهترین گیرنده دیجیتال
فروشگاه تی شرت محرم" > فروشگاه تی شرت محرم
هات بانز" > هات بانز

آمار مطالب

کل مطالب : 271
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 19

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 9
باردید دیروز : 40
بازدید هفته : 312
بازدید ماه : 2489
بازدید سال : 5710
بازدید کلی : 109565

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بیماریها و شناخت داروها در طب سنتی اسلامی و آدرس teb1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 40
بازدید هفته : 312
بازدید ماه : 2489
بازدید کل : 109565
تعداد مطالب : 271
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1


(دريافت کد ساعت)<

br>
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : سلامی
تاریخ : سه شنبه 5 آبان 1394
نظرات

معایب اهدا و انتقال خون

۱-کاهش سطح آهن خون (فریتین) با اهدای خون به اثبات رسیده است و از این قاعده با عنوان «فرضیه آهن» یاد می کنند. به این معنی که کاهش و تعادل میزان آهن خون یکی از شاخص های کنترل کننده بیماری های قلبی عروقی به ویژه حملات -قلبی است.

۲- شخص خون دهنده به مدت دو هفته از نظر نیروی آمیزش جنسی ضعیف میشود.

۳-از اشکالات دیگر روش انتقال خون این است که ژن بیمار شخص خون دهنده به فرد دیگر انتقال پیدا میکند. در مورد این مساله به صورت دیگر در کتاب (من لا یحضره الفقیه) روایت شده است که رسول خدا فرمودند: برای بچه دایه ی احمق نگیرید که شیر دایه بر طفل اثر می گذارد و در جای دیگری می فرمود برای بچه دایه ی کور نگیرید، که شیر او بر طفل تاثیر خواهد گذاشت. دقت شود شیری که تصیفیه شده از بدن خارج میشود، این گونه ژن آن دایه را به نوزاد منتقل می کند، آیا در روش انتقال خون ژن بیماری و صفات شخص را انتقال نمی دهد؟ چگونه بعضی ازبیماری های ارثی از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا می کند؟ ایا در انتقال خون بیماری از شخصی به شخص دیگر انتقال پیدا نمی کند؟

۴-همچنان که طبع بعضی از افراد سوداوی و یا صفراوی است، این طبع با انتقال خون به شخص دیگر منتقل خواهد شد و اگر بدن شخص در مقابل آن ژن بیماری مقاومت نماید، بالاخره بعد ازچند سال در بدن گیرنده ی خون فعال میشود و به دلیل ضعیف بودن بدن موجب بروز بیماری در او خواهد شد. مثلا اگر شخص دهنده ی خون، کم عقل و کم هوش باشد و یا ذاتا انسان خلاف کار و حرام خوار باشد خون این شخص منفی یا مثبت باز هم تأثیر خود را بر فرد گیرنده ی خون خواهد گذاشت.

دربین افراد خون دهنده، همه ی آنان که نمی توانند غذاهای پاک و حلال و مقوی مصرف کنند و از آن جایی که خون این افراد باابزار آزمایشگاهی به نحو مطلوب تصفیه نمی شود و چنانچه این خون از لحاظ کنترل بیماری ها و الودگی های خونی تصفیه شود، ولی باز هم خواص ژنتیکی فرد دهنده را در خود دارد.

مقایسه اهدا خون و فصد

سیر درمان بیماری در عمل فصد خون بدین گونه است که اگر قسمتی که قراراست فصد خون شود (پا یا دست) آن ناحیه را با گاروی می بندند، این کار باعث مسدود شدن جریان خون می شود و خون دیگر بر نمی گردد و نمی تواند برگردش خون ادامه بدهد. این خون در سیاهرگ ها، سرخرگ ها مویرگ ها و رگ های لنفاوی پر می شود و به آن ناحیه فشار وارد می کند و وقتی که رگی را سوراخ می کنند خون با فشار هر چه تمام تر خارج می شود و خون هایی که در اثر فشار در مویرگ ها و رگ های لنفاری پر شده بودند با خارج شدن از سیاهرگ فروکش می کند و داخل بدن جذب نمی شود و حتی از سیاهرگ خارج می شود و چنان چه در اثر لخته ی خون و خون مرده و سیاه شده که در آن ها رسوب کرده و دیواره ی سیاهرگ و سرخ رگ و مویرگ را پوشانده و گرفتگی داشته باشد این گرفتگی باز می شود و اکسیژن و مواد غذایی به ان جا میرسد و درد درمان می یابد. ولی در روش انتقال خون مانند فصد کمکی به درمان شخص نمی کند . هنگامی که خون ان ناحیه بسته شده تخلیه شد و خونی که در پشت گارو جمع شده است باز انباشته می گردد و  قتی گارو باز شود خون به سرعت سرازیر می شود و هر چه را در مسیر خود باشد می شوید و می برد. در نتیجه گرفتگی رگ ها از بین می رود و خون در ان ناحیه به گردش در می اید و درد آن محل درمان می شود. ولی در انتقال خون این عمل صورت نمی گیرد  و تاکنون کسی با این روش دردهایش درمان نشده است. به علاوه در انتقال خون خون گیری فقط از رگ  دست انجام می پذیرد ولی در عمل فصد، این خون گیری از دست و پا و از جاهای مختلف بدن هر دو انجام می شود و برای خونگیری از هر کدام از رگها خواص خاص و اثر خاصی روی یک ناحیه از بدن ذکر شده است.

شاید بتوان اهدا خون و فصد را از چند نقطه نظر با یکدیگر مقایسه نمود مثل:

۱-ازنظر قدرت درمان بیماریها و نحوه گرفتن خون

۲-ازنظر مقدارخونگیری ومدت زمان تاثیر دربدن

۳- ازنظر گستردگی خونگیری از بدن

۴- ازنظر شروط خونگیری

۵-ازنظر فاکتورهای خونی که نیازمند آزمایش وتجهیزات آزمایشگاهی میباشد.

۱-درقدرت درمان بیماریها با توجه به اندیکاسیونهایی که ازآنها نام برده شد میتوان گفت انتقال خون درکنترل چند بیماری که شامل پرخونی وکاهش عوارض یائسگی میباشد نقش داردبه شرط آنکه به صورت مداوم تکرار شود.امادرفصد با توجه به اینکه خون با فشار خارج میشود کلیه رسوبات خون (سودا)را میشوید وگرفتگیهارا باز میکند ،میتوان گفت ازعمق بدن رسوبات را پاکسازی میکند به همین دلیل دردرمان بیماریها مثل سیاتیک یا ادم ریوی و….نقش اساسی دارد.

۲- میتوان گفت ازنظر مقدارخونگیری درفصد وانتقال خون تقریبا به یک میزان خون ازبدن گرفته میشود ولی با توجه به اینکه درفصد رسوبات خون نیز بیرون می آید درسال یک بار فصد نتیجه درمانی طولانی مدت دارد ولی درانتقال خون با توجه به اینکه تنها خون زلال رگها گرفته میشود برا ی برخورداری ازتاثیرات کنترلی باید هرچندماه یکبارتکرار شود.

۳- در انتقال خون ،خونگیری تنها از رگ دست انجام میشود ،ولی در فصد بنابر مورد بیماری فصد از رگهای مختلف با شیوه های گوناگون درمانی گرفته میشود.

۴- درانتقال خون با توجه به اینکه هدف اصلی از خونگیری اهدا به شخص دیگری است به تبع آن شروط خونگیری تابعی از خارج از بدن شخص است ،امادر فصد باتوجه به اینکه خونگیری جهت سلامتی ودرمان خودشخص انجام میشود شروط خونگیری تابعی از شرایط بدنی خود بیماراست وبا این توضیح ممکن است مقدار،محل ونحوه خونگیری هرشخص متفاوت از شخص دیگری است.

مثلاً در اهدای خون:

وزن اهداکننده باید حداقل ۴۵ کیلوگرم باشد.

سن فرد اهداکننده باید بین ۱۸ تا ۷۰ سال باشد.

اهداکننده باید از سلامت کامل جسمی و روحی برخوردار باشد.

اگر از هر نوع آنتی بیوتیک استفاده می کنیم، حداقل تا پنج روز پس از آخرین روز مصرف دارو نباید خون بدهیم.

افراد مبتلا به آبله مرغان تا التیام کامل جوش های صورت و بدن نباید خون بدهند. به این ترتیب تا یک ماه پس از التیام کامل بثورات، اهدای خون ممنوع است.

افرادی که تحت هر نوع عمل جراحی قرار گرفته اند، نباید تا یک سال خون اهدا کنند.

سرماخوردگی نیز یکی دیگر از مواردی است که باعث ممنوعیت اهدای خون می شود.

افراد مبتلا به دیابت نباید خون اهدا کنند. بهتر است حتی افرادی که تحت نظر پزشک بوده و قند خون شان در حد طبیعی است نیز خون ندهند.

ابتلا به عفونت ها به ویژه عفونت گوش، گلو و بینی مانعی برای اهدای خون است.

اگر به هر دلیل دندان ها یا لثه های مان بیمار بوده یا در حال درمان هستیم، نباید خون اهدا کنیم.

اگر از دارو (هر نوع دارو) استفاده می کنیم، تا پایان دوره درمان و مصرف دارو، اهدای خون ممنوع است.

تب نشانه بروز بیماری یا مشکلی در بدن است. بنابراین تا شناسایی علت بروز تب و درمان کامل، اهدای خون ممنوع است.

افرادی که هر قسمتی از بدن شان را تاتو کرده اند نباید تا یک سال خون بدهند.

موارد ممنوعیت عمل فصد خون

رگ زدن در شرایط غیر مناسب عبارت است از :

-در افراد سرد مزاج

– در سرزمین های بسیار سرد

– در دردهای بسیار آزار دهنده

– بعد از حمام طولانی مثل حمام سونا

– بعد ازا نجام عمل جماع

– سنین زیر ۱۴ سالگی (البته با تجویز پزشک این مورد متغیراست)

– سنین پیری(البته با تجویز پزشک این مورد متغیراست)

– افراد کم خون– افراد رنگ پریده

– افرادی که گوشت شل ول یا حالت پف کرده دارند

د– در دوران نقاهت بیماری

– در حالت شکم سیر

– بیماران کولیتی

– بانوان باردار و حایض

همانطور که درموارد بالا مشاهده میکنیم وبا مقایسه شروط انتقال خون و فصد به خوبی میتوان متوجه شد که هدف اصلی اهدای خون دریافت خون برای فرآوری است و در فصد هدف اصلی درمان بیماری فرد است.

 تنها موردی که میتوان درانتقال خون شاید یک مزیت باشد و درطب سنتی جایگزینی ندارد بحث اهدای خون در موارد ضروری به بیماران است که هرشخص میتواند در سال هم فصد انجام دهد و هم اهدای خون، درضمن با توجه به پاکسازی خون درفصد شاید بتوان گفت درصورت اهدای خون توسط فرد فصد شده، خونی سالمتر را میتوان اهدا کرد.

اما نکته قابل توجه این است که برای اثبات بی چون و چرای موارد بالا باید اسناد معتبری داشته باشیم که برای رسیدن به آن باید آزمایش عملی و در محیط آزمایشگاهی صورت پذیرد مثلا تفاوت فاکتورهای خونی مثل مقایسه دفع مواد زاید درانتقال خون و فصد،مقایسه خون اهدایی بعد ازانجام فصد و خون اهدایی فصد نشده، مقایسه طول مدت تاثیر در درمان بیماریها با رعایت موارد تغذیه ای و…….

و روش دیگری که میتواند مکمل روش آزمایشگاهی باش آمارگیری از بیمارن طی مدت زمانی مثلا یکساله است که نیازمند طرح سوال و بررسی پرونده ها ودر صورت لزوم صحبت با بیماران درمان شده توسط این روش میباشد، است.


تعداد بازدید از این مطلب: 2326
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود